Nyckeltalsskolan – Del 2
Nyckeltal från resultaträkningen
I förra avsnittet gick vi igenom de nyckeltal som är kopplade till företagets balansräkning där likviditet och soliditet var de tal som togs upp. I detta avsnitt ska vi behandla de nyckeltal som visar relationen mellan två poster i resultaträkningen. Alla poster i resultaträkningen har vuxit fram under räkenskapsåret och dessa nyckeltal utgör därmed ”periodmått” eller s.k. dynamiska mått. De vanligaste nyckeltalen i denna kategori är olika sorts vinstmarginaler.
Vinstmarginal kan beskrivas som förtjänsten på varje såld hundralapp. Vinstmarginalen anger hur stor del av försäljningen som är vinst (eller förlust). Det finns flera olika vinstmarginaler. Det går dels att räkna ut den procentuella vinst som huvudrörelsen bidrar med och dels den vinstsom företaget som helhet genererar.
Det bör påpekas att det kan vara stora skillnader mellan vinstmarginaler i olika branscher. Så ska man jämföra bör man titta inom liknande bransch för att jämförelsen sika bli rättvis.
Viktigt är att hålla reda på vilket vinsttal som man använder, många gånger slarvas det en hel del och säger man bara att företaget har en bra vinst bör nog detta undersökas närmare.
Rörelsemarginal = Rörelseresultat / Nettoomsättning (tumregel minst 5 %). Visar den procentuella vinst eller förlust som huvudrörelsen svarar för. I en ”neutral” bransch bör åtminstone fem kronor vara rörelsevinst vid en försäljning på 100 kronor enligt tumregeln.
Kapitalersättningsmarginal = Rörelseresultat + finansiella intäkter / Nettoomsättning (tumregel minst 5 %). Visar den procentuella vinst som huvudrörelsen och de finansiella intäkterna tillsammans bidrar med. Det här måttet är relativt ointressant som enskilt mått, men det kan med fördel användas när vi ska kartlägga samband mellan olika nyckeltal.
Nettomarginal = Resultat efter finansiella poster /
Nettoomsättning (tumregel minst 2 %). Visar den procentuella vinst eller förlust som företaget som helhet genererar. Enligt tumregeln bör minst två kronor vara vinst vid en försäljning på 100 kronor.